Biurko do biura – jakie wybrać?

Biurko do biura to obok fotela najważniejszy mebel do pracy.

Wybór odpowiedniego biurka to kluczowa decyzja w urządzaniu miejsca pracy. Jeżeli stoisz przed wyborem biurka ten artykuł jest dla Ciebie.

Biurka biurowe w przeciwieństwie do biurek dedykowanych do mieszkań czy gabinetów nie posiadają szafek czy szuflad. Standardową konstrukcją biurka do biura jest blat z podstawą, do takiej konstrukcji można dobrać odpowiedni kontenerek – czyli wolnostojącą szafkę, którą w zależności od modelu można wstawić pod biurko lub obok. Na kontenerach biurkowych skupimy się w osobnym artykule. Dodatkową różnicą pomiędzy biurkami przeznaczonymi do biur a biurkami do domu są wymiary – biurka z funkcją komercyjną posiadają zwykle większą powierzchnię roboczą.

Wybór typu konstrukcji

Biorąc pod uwagę kryterium kształtu blatu biurka dzielimy na biurka proste oraz biurka kątowe.

Biurka proste posiadają blat na planie prostokąta – przeciwległe boki blatu są tej samej długości . Biurka kątowe  to biurka krótych boki są różnej długości.  Biurka kątowe posiadaja większą powierzchnię roboczą blatu.

Wybór pomiędzy biurkiem prostym a kątowym jest uzależniony przede wszystkim od wielkości powierzchni biurowej którą dysponujesz. Biurka proste zajmują zdecydowanie mniej miejsca , dlatego polecane są do mniejszych biur lub pomieszczeń w których pracuje większa ilość osób. Biurka kątowe – zwłaszcza narożnikowe oferują większą powierzchnię roboczą blatu , dlatego jeżeli zwykle potrzebujesz w swojej pracy duże miejsca to warto rozważyć ten typ biurka.

biurko proste do biura w kolorze buk z maskownicą
Biurko proste 140×70 z maskownicą w kolorze buk
Biurko Wuteh w kolorze brzoza polarna
Biurko narożnikowe WUTEH brzoza polarna 160×120

Następnie należy rozważyć typ podstawy biurka – na rynku dostępne są biurka na metalowych stelażach oraz biurka w podstawą z płyt meblowych ( biurka płycinowe).

Biurka na metalowej podstawie są zdecydowanie trwalsze, dzięki metalowej ramie pod blatem ich konstrukcja ma większą nośność. Zwykle do ramy montowane są metalowe nogi – w zależności od modelu mogą to być 4 nogi proste lub 2 nogi z podstawą ( zwykle w kształcie litery L lub T). Konstukcja na metalowych nogach zapewnia mniejszą podatność mebla na uszkodzenia. Solidna podstawa bez problemu przetrwa przesuwanie biurka czy przypadkowe uderzenia o które nie trudno przy codziennym korzystaniu z miejsca pracy. Dodatkowym atutem biurek na metalowej podstawie jest ich łatwość i szybkość w montażu lub demontażu, oraz fakt iż zdemontowane biurko zajmuje mało miejsca – ewentualne przechowanie lub zmagazynowanie nieużywanego mebla nie jest więc problemem. Biurka wykonane całkowicie z płyt meblowych nie mają powyższych atutów, zwykle z tego powodu są też tańsze.

Na rynku dostępne są również elementy uzupełniające do biurek.

Dostawki, nadstawki, maskownice oraz blendy / ścianki działowe. Dostawki i nadstawki przydają się w momencie kiedy powierzchnia robocza blatu biurka jest zbyt mała, dzięki zamontowaniu dostawki uzyskujemy większa przestrzeń do pracy. Maskownice Blendy i scianki działowe to elementy uzupełniające , zwykle wykonane z płyt meblowych lub na stelażach aluminiowych dodatkowo tapicerowane tkaniną. Spełniają rolę wydzielenia miejsca pracy – zdają egzamin w większych skupiskach, gdy zależy nam na zagospodarowaniu indywidualnej przestrzeni dla każdego pracownika. Dodatkowo dzięki tapicerce spełniają rolę akustyczną – odpowiednio dobrane blendy i ściany działowe wyciszają miejsce pracy od gwaru biura. Blendy i ściany działowe zwykle można zamontować do blatu lub do kontrukcji biurka.

Wybór materiału i kolorystyki

Standardowo producenci mebli biurowych oferują wykończenia biurek w okleinach naturalnych lub syntetycznych.

Okleiny naturalne wykonane są z prawdziwego drewna i ich atutem jest oryginalność. Dzięki fakturze, sękom i kolorystyce meble fornirowane posiadają wysokie walory estetyczne.

Nowoczesne okleiny syntetyczne, jak melamina czy laminat to okleiny wysokiej jakości o bardszo dobrych parametrach technicznych.

Decydując się na materiał którym ma być pokryty blat biurka należy wziąć pod uwagę kwestie finansowe ( okleina naturalna jest droższa niż syntetyczna) oraz wytrzymałość – biurka pokryte wykończeniem synetetycznym są bardziej odporne na uszkodzenia.

Wybierając kolor okleiny należy się kierować względami estetycznymi oraz praktycznymi. W przypadku biurka gabinetowego lub wyboru stanowiska do jednoosobowego biura można sobie pozwolić na dowolny wybór. W przypadku wyboru biurek dla pracowników, do biur w których pracuje więcej osób warto uwzględnić perspektywę rozwoju firmy i konieczności zakupu kolejnych stanowisk. W takim przypadku łatwiej nam będzie dobrać w przyszłości biurko do mebli w popularnej kolorystyce jak biały, klon czy buk.

O stanowiskach wieloosobowych

Stanowiska wieloosobowe inaczej benche to niż innego jak biurka w konstrukcji łączonej przeznaczone dla 2 i wiekszej liczby użytkowników. Charakteryzują się tym iż blaty biurek mocowane są na wspólnej ramie – nie ma więc możliwości ustawienia stanowisk pracy osobno. Benche często posiadają w konstrukcji blendy wydzielające każde stanowisko.

biurko wieloosobowe z kontenerami
Bench 6-osobowy Mikomax z kontenerami

Jaki rozmiar biurka wybrać?Standardowe wymiary biurek do biura to 120×80, 120×70 , 140×80, 160×80 – są to najbardziej popularne wymiary.

Wysokość biurek w zależności od modelu kształtuje się na poziomie 72-76 cm, przy czym dodatkowym udogodnieniem jest możliwość regulacji wysokości biurka w przypadku wybranych modeli.

Biurka mniejsze o szerokość 80czm i 100cm dedykowane sa głównie do biur typu call center lub stanowisk przy których pracownik nie siedzi przez cały czas pracy. Wynika to z prostego powodu, na tak małym blacie trudno jest zmieścić komputer , telefon czy dokumenty a przecież są to podstawowe narzędzia pracy. Wybierając biurko do pracy przy komputrze warto rozważyć wymiary szerokości blatów 120 cm , 140 cm lub 160 cm. Rozmiary większe – 180cm i powyżej dedykowane są zwykle stanowiskom menadżerskim i gabinetowym. Głębokość blatu jest również bardzo istotna, biurka do domu, zwykle ze względu na wielkość naszych mieszkań oferowane są w głębokościach 60-70 cm. Wybierając biurko do biura należy uwzględnić fakt, iż często oprócz komputera i klawiatury na biurku leżą dokumenty, segregatory i teczki. Żeby zapewnić sobie komfort pracy warto rozważyć biurka o klasycznej głębokości 80 cm.

Biurko a ergonomia

Na koniec zajmiemy się najważniejszą kwestią przy wyborze biurka -czyli ergonomią. Ergonomiczne biurko to takie które jest dopasowane do ciała użytkownika i jest zdrowe dla kręgosłupa. W praktyce oznacza to że biurko dopasowane jest kształtem i wymiarami do pozycji siedzącego. Ergonomiczne biurko powinno miec możliwość regulacji wysokości blatu – na rynku dostepne są biurka z mechaniczną oraz z elektryczną regulacją wysokości.

Biurko Balma z regulowaną wysokością
Biurko Balma z regulowaną mechanicznie wysokością blatu

W celu zapenienia komfortu podczas pracy do odpowiedniego biurka należy dobrać odpowiednio dopasowany, komfortowy fotel obrotowy.

Call Now Button